Oppskrift på heklelykter!

Har fått så flotte tilbakemeldinger på de nye lyktene jeg heklet også, så her kommer oppskrift! :-) Har også et lite "prosjekt" i gang. *Tjene og spare penger til ny bil*, og siden jeg er i permisjon, og får 80% dekning av lønna mi, så klarer jeg ikke bidra optimalt til sparingen, føler jeg. Har derfor bestemt meg for at jeg kan hekle disse lyktene på bestilling. Hendene mine er klare for mer! :-) Dersom du ikke får det til selv, og har lyst på slike, lager jeg de i den fargen du vil ha til 60,- stk! :-) Hvis du har lyst på, så kan du legge igjen en kommentar (husk mailadresse), eller sende meg en mail: marleneliie@hotmail.com

Lykke til!! <3 

* Legg opp 3 luftmasker.
* Med en kjedemaske i første luftmaske lager du en ring.

* Hekle 3 luftmasker (dette utgjør første stav)
* Hekle deretter 13 staver til. (Du skal tilsammen ha 14 staver i luftmaskeringen.)
* Fest med kjedemaske i første stav, som avbildet på bildet under, nederst til høyre.

* Videre hekler du tre luftmasker, som igjen utgjør første stav.
* Hekle to staver mellom hver stav fra forrige omgang. (Tilsammen 28 staver)

* Neste omgang hekler du annenhver en og to staver.
Altså: 3 luftmasker som utgjør første stav, 2 staver mellom første stav fra forrige omgang, 1 stav i neste, deretter to i neste. 
* Feste med kjedemaske i første stav.

Nå skal du begynne på mønsteret oppover glasset.

* Hekle 4 luftmasker (utgjør igjen første stav) .
* Hopp over to staver fra forrige omgang, og hekle en stav
* 1 luftmaske
* Hopp igjen over to staver fra forrige omgang, og hekle igjen en ny stav. 
Gjenta rundt hele runden.
@
* Neste omgang hekler du staver mellom stavene i forrige omgang, som vist på bildet over.
* Gjenta dette til du har heklet 11 omganger.

* Omgang nr. 12: Her starter du med 3 luftmasker (1. stav)
- Deretter hekler du ikke en luftmaske mellom hver stav, slik som tidligere, men du hekler bare en stav mellom hver stav i denne omgangen. Dette for å gjøre ringen litt smalere i toppen, slik at det skal følge glassets form.
* Omgang nr. 13, gjør du som i de 11 andre omgangene:
: 4 luftmasker, en stav, en luftmaske, en stav, en luftmaske etc., rundt hele.

* På slutten hekler du en bord med to fastmasker mellom hver stav for å få en fin kant øverst, som på bildet under til høyre.

FERDIG! <3

Syns de er så behagelige å se på. Nydelig refleksjon fra lyset gir de også.

24 kommentarer

Mai11

18.01.2012 kl.00:54

Hvilket glass har du brukt? Prøvde på HIPP glasset jeg har, og fikk den ikke på :/

Mai11

18.01.2012 kl.01:18

Fikk det til nå :) Men ett spm til oppskriften. Når man hekler de 11 rundene, skal man da starte med 3 luftmasker hver gang man kommer rundt?

Marlene

18.01.2012 kl.08:29

Mai11: Bra du fikk det til! :-D Jeg har bare barnematglass fra Nestle, så har ikke prøvd på HIPP sine. De 11 rundene, der starter du med 4 luftmasker. I omgang 12 starter du med tre, og i nr 13. starter du med fire! :)

Karina

18.01.2012 kl.22:50

Jeg kunne gjerne hatt to i grå? :)

Mai11

18.01.2012 kl.22:57

AH! Jeg hadde ikke startet noen av de 11 rundene med noen luftmasker, jeg bare heklet rundt og rundt sammenhengene :p

Men gikk jo det også, men kanskje det var derfor den var så trang og få på? :p

Skal prøve meg på en til nå:) Legg gjerne ut flere hekletips... du er så flink og forklare. Og har prøvd meg på hjertene dine også :)

Charlotte Marie

18.01.2012 kl.23:07

Marlene, du er så utrolig flink! skulle ønske jeg var like kreativ som deg! Vil gjerne ha to stk til mamman min i lilla, men må bare vente litt :) kommer tilbake til deg jeg! Stå på, du er kjempeflink!!

Marte

18.01.2012 kl.23:25

Herlighet. Du er fantastisk. Oppskriftene dine er så lette og forstå at her har heklingen blitt populær. Har heklet det hjertet og i kveld har jeg jeg heklet heklelykter. Gikk forsåvidt veldig bra :D Takk for oppskrift og alt! *Klem*

Marlene

19.01.2012 kl.10:48

Marte: Å! :´) Så koselig! Blir rørt jeg. Så fint at du fikk det til!! :-D

Marlene

19.01.2012 kl.10:48

Charlotte Marie: Så hyggelig!! :-D Bare ta det når det passer deg! :-D

Marlene

19.01.2012 kl.10:51

Karina: Det skal du selvfølgelig få! :) Vil du sende meg fult navn og adresse på mail da? :) marleneliie@hotmail.com

Så kan jeg sende de når de er ferdig ( hvis du ikke bor .. veldig nærme? :p Hehe

Marlene

19.01.2012 kl.10:51

Mai11: Hihi! Da er det nok derfor!! Du får det nok til neste gang!! Skal se om jeg får legge ut noe mer, må bare .. finne ut hva det skal være først.. Hehe :) Noe du lengter etter kanskje?

Line Francesca Andreassen

06.06.2012 kl.23:13

Nyyydelige lykter :-)) hvilken str på heklekroken, og hvilken type garn har du brukt?

Marlene

09.06.2012 kl.10:11

Line Francesca Andreassen: Har brukt Rauma-bomullsgarn, og str. 2 på heklenåla :)

Camilla

22.09.2012 kl.22:16

Er disse laget med småbarnemat glass? har du prøvd med norgesglass?:)

Marlene

30.09.2012 kl.20:11

Camilla: Disse er med små barnemat-glass, ja :) Har ikke prøvd med Norgesglass.. Er litt ferdig med de, merker jeg! :p

Mays`hobbyside

02.10.2012 kl.15:10

Takk for att du la ut denne oppskriften, endelig fikk jeg til å lage sånn lykt oxo..

16.10.2012 kl.12:37

Heisann! Så flotte lyslykter! Liker virkelig at du delte oppskriften med omverden! Hvis man f.eks vil hekle slike til slike store syltetøyglass. Blir det det samme da? Har så lyst til å hekle slike i julegaver til familien, genialt i grunn. Så da er det vel bare å samle inn glass og slikt :)) Foresten, de ble kjempe fine de som du har heklet! :))

Bestemor

22.11.2012 kl.22:11

nydelige lykter.. Må finne oppskrift på hjerter

Lillian

25.11.2012 kl.18:58

Digger lyktene og laget 8 stk :) men der hvor en ny runde begynner blir det etterhvert en skrå "strek" so bare må bli baksiden... Hvordan får je de helt like helt rundt?? :)

HegeGS

24.01.2013 kl.15:28

Jeg har også heklet en, men lurer litt på hvordan man får de til uten den skrå streken bak. Er det skrå strek bak på dine egne Marlene?

strikkedilla

25.02.2013 kl.14:07

hvilken type tråd og farge har du brukt til disse?

Terese

03.11.2013 kl.15:21

Hei :) Så fine lykter. Jeg skriver nå et innlegg om tips til heklede julegaver. Synes lyktene dine var så fine, så jeg linker til dem i innlegget mitt. Si fra hvis du ikke synes det er greit, så tar jeg det bort igjen. Ha en fin søndag :)

Marlene

03.11.2013 kl.16:57

Terese: det er helt i orden!! :)

Inger midtli

28.01.2014 kl.11:24

Hei. Hvilken type garn har du brukt til disse?

Marlene

23.02.2014 kl.22:01

Inger midtli: Tynt bomullsgarn :)